Social media tips og tricks | Unilever Food Solutions

Jeg arbejder i

Fortsæt

Vi opdatere indholdet på
baggrund af din virksomhedstype

Forbrugerne forventer ofte en hvis aktivitet på de sociale medier fra både restauranter og influencers. Succesen skabes dog ikke uden videre ved blot at oprette en profil for din restaurant. Der er en enorm konkurrence om opmærksomhed, likes og de bedste billeder, så du er nødt til at følge trends, best practices løbende evaluere dit indhold og lære derfra. Vi har her samlet en lille guide til de sociale medier, specielt henvendt til foodservice-industrien. 

De bedste tips til succes  for din restaurant på de sociale medier

girl taking photo of pizza on smartphone

#1: Få mest mulig ud af brugergeneret indhold

Brugergenereret indhold er alt indhold (billeder, video, tekst og anmeldelser), der skabes af forbrugerne frem for virksomheden. Særligt Instagram er en god platform til brugergenereret indhold, hvor rigtig mange tager billeder af deres mad før de spiser den. Fans elsker at se deres egne billeder og oplevelser blive delt af virksomheder, men du skaber samtidig tillid og et tættere bånd mellem restaurant og gæster. Gæsterne er i dag mere interesserede i autentisk indhold frem for reklamefotos og salgstaler.

camera dates seeds display

#2: Vær konsistent

Konsistens er nøglen til at skabe engagement på de sociale medier. Du skal være konsistent for at bygge et navn og brand op omkring dig selv, din restaurant og din mad, der giver inspiration til dine følgere. Konsistens fungerer faktisk også bedst i de bagvedliggende algoritmer på både Instagram og Facebook, så dine opslag boostes mere i de organiske visninger. Det lyder meget teknisk, men betyder egentlig bare, at du ikke så nemt forsvinder i mængden af opslag. Du kan eksempelvis være konsistent på følgende måder:

  • Hvilke opslag du laver: Hovedretter, desserter, gæster eller noget fjerde
  • Hvornår du laver opslag: Eksempelvis hver tirsdag og torsdag kl 10.
  • Din tone: Er du formel, humoristisk eller faktuel i din skrivestil?
  • Billedstil: Er du til mørke og intense billeder eller lyse og glade – eller er du typen, der foretrækker filter?
  • Svar til følgere: Bruger du tid på at svare og kommentere dine følgeres fotos, kommentarer og beskeder?
steamy dim sum

#3: Del inspirerende og sensorisk indhold

Sensorisk indhold er indhold, der vækker sanser – smag, duft, syn, lyd og følesansen. Læg madbilleder og tekster op, der vækker de digitale sanser hos dine følgere. Det kan eventuelt gøres på disse måder:

  • Tag højkvalitetsbilleder af dine retter, der viser alle detaljer af retten.
  • Lav en god beskrivelse til dit billede, og fortæl eksempelvis hvilke ingredienser du har brugt.
  • Man spiser med øjnene, så brug levende og farverige ingredienser og komponenter på tallerkenen.
  • Sørg for, at hovedingrediensen er i fokus.

 

 

person taking photo of food salad bowl

#4: Evaluer dine resultater i ny og næ

Det er en nødvendighed løbende at evaluere på din indsats og resultater for at få succes. Det er her du kan justere dit indhold, så du rammer helt plet. Ved at studere indsigter på Facebook og Instagram kan du få en idé om, hvad dine følgere kan lide og hvad der ikke fungerer. Des bedre indblik du har i populariteten af dit indhold, des nemmere bliver det også at skabe nyt indhold, som fungerer. Du kan eksempelvis kigge på disse KPI’er:

  • Reach/rækkevidde – hvor langt når dine opslag ud?
  • Engagement: Hvor engagerede er dine følgere i de forskellige typer af opslag?
  • Nye likes og følgere.
chefs sitting outside restaurant on steps

#5: Brug dit netværk til din fordel

Ved at bruge dit eksisterende netværk af foodservice-professionelle kan du opnå en større rækkevidde og engagement, hvis det gøres effektivt. Men hvordan netværker man effektivt på de sociale medier?

  • Deltag i grupper og diskussioner, hvor de andre deltagere har samme interesser som dig.
  • Opret en fan-side på Facebook.
  • ”Tag” eller nævn andre restauranter og kokke i dine opslag.
  • Del opslag, hvis du er gået sammen med en samarbejdspartner. Det kan både være en anden restaurant, kok eller leverandør. 

Hvad du IKKE skal gøre, hvis du vil være med på de seneste tendenser på de sociale medier

  1. Spam ikke dine følgere. Det er rigeligt at poste tre gange om ugen.
  2. Post ikke indhold uden at tænke over det først. Spørg dig selv, om indholdet er relevant og spændende for dine følgere. Har du undersøgt hashtags inden du poster?
  3. Gem ikke dit ansigt. Det kan være fristende kun at vise madbilleder, men følgerne elsker at se menneskerne bag et navn.
  4. Bliv ikke nedslået af negative kommentarer. Der vil altid komme beklagelser, så læg ikke for meget i de negative kommentarer. Lav selv kommentarer, der er med til at skjule de destruktive og fremhæve de konstrukti.
  5. Tænk ikke kun i salg. Inspirer hellere dine følgere med spændende nye retter og opskrifter frem for at køre kampagner.
  6. Gå ikke amok i hashtags. Når hashtags bruges rigtigt, er de med til at øge din digitale rækkevidde og engagement. Når det overdrives, ligner det nærmere spam og bliver ineffektivt.
  7. Del ikke andres billeder uden at kreditere. Etiketten på de sociale medier er, at man krediterer med navn eller profil på forfatteren eller fotografen, hvis du deler et interessant billede eller opslag.
  8. Hold ikke bare ferie uden at give dine følgere besked. Det vil blot irritere dine fans, hvis de er vant til din tilstedeværelse. Lav i stedet en #timeout-besked, hvor du skriver at du holder dem opdateret, hvis du bliver inspireret til nye, eksotiske retter eller en spændende menuplan.
  9. Hav ikke for mange til at styre dine platforme. For mange kokke i køkkenet kan føre til inkonsistent indhold og tekst.
  10. Vær ikke tonedøv. Det er også god stil at relatere til aktuelle emner og events i foodservice-industrien. Er du usympatisk eller mangler empati for aktuelle situationer, kan det være lige så farligt som ikke at bruge de relevante hashtags.

 

 

-        

-        

-        

old person smoking thumbs down