Hvad sker der, hvis du laver dine hofretter men gør dem en anelse grønnere? Jo, du skærer formentlig ned på både udgifter og CO2-udledningen, og samtidig stimulerer du fantasien og smagsløgene. Summa summarum: Spring ud i det og brug mere grønt i køkkenet! 

Lækre kombinationer

Sats på vegetabilske råvarer, der både erstatter, matcher og løfter din kødråvare. Hvor meget du udskifter, afhænger naturligvis af, hvad du laver, og hvilken smag og konsistens du vil opnå, men 30 % grønt og 70 % kød er en ret almindelig model for farsretter, der ofte gør din ret både billigere, mere bæredygtig og sund. Til andre retter kan du måske endda vende rundt på tallet og lade kødet være prikken over i’et, og andre gange fungerer det fint med 50-50. For ikke at tale om 100 % grøntsager. Der er simpelthen ikke noget rigtigt eller forkert. 

Spar på kødet i dine farsretter med:

  • vegetabilsk fars
  • linser
  • bønner
  • svampe
  • rodfrugter

Tips!

Har du lavet friskpresset grøntsagsjuice? Bland lidt af pulpen i din fars!

Spar på kødet i dine kyllinge- & svinekødsretter med:

  • sojaprotein
  • quorn (svampeprotein)
  • seitan

Spar på kødet i dine kødretter med:

  • svampe
  • mørk seitan
  • rodfrugter

 

"30 % grønt og 70 % kød er en ret almindelig model for farsretter, der ofte gør en ret både billigere, mere bæredygtig og sund."