Instagram og Facebook er en konstant strøm af morgenmad, frokoster og middage – gratis marketingskanaler til at inspirere og fremme dit køkken.

Her er nogle enkle regler, man ikke må glemme, når man lægger oplysninger om sin forretning på nettet:

Gode ting at huske:

  • Forstå den/de platform(e), du har tænkt dig at bruge. Twitter er mindre visuel end Instagram, så skræddersy dit indhold til dem begge
  • Brug det sprog og den tone, der passer til hver enkelt sociale platform. Facebook er afslappet, brug hashtags på Instagram, og hold det kort på Twitter. Følg ledere og medarbejdere, du er inspireret af i branchen, og lær, hvordan de markedsfører sig selv og deres mad
  • Forsyn dine billeder med de af gourmeternes foretrukne #hashtags, der er relevante for dine retter, som fx #instagood #godservice #madfotografi #dagensret #PotD. Dette gør det nemmere for folk at finde din mad
  • Skab dit spisesteds identitet. Start med et hashtag: #ditspisestedsnavn
  • Kend dit brands tone, og brug den konsekvent. Selv om det er vigtigt at være kreativ, skal dit spisesteds udseende og atmosfære gå igen i hvert billede og hver post

 

Lad være med at:

  • Giv dig i kast med det alene. Følg og observer, hvordan andre, der ligner dig i branchen, agerer på de sociale medier, og brug det som en skabelon for din egen brug af sociale medier
  • Poste langtrukne indlæg. Husk at holde teksten kort, skarp og frisk. Ingen har tid nok – ligesom dig selv Overdrive din brug af #hashtags
  • Ignorere dine følgere. Der er grund til, at det hedder "sociale" medier – så hold gang i samtalen med nuværende og fremtidige kunder