Menu

Livet er langsomt ved at vende tilbage til ... Ja, måske ikke det normale, men det ”nye normale“, hvilket betyder, at vores branche er back in business. I hvert fald så småt. Og i hvert fald så længe vi følger visse regler. Her er alt det, du skal have styr på, når du skal genåbne for siddende gæster i din restaurant:

  • Lav en mappe om sundhed og sikkerhed (Health and Safety)
  • Lav en risikoanalyse for restauranten
  • Udskriv tjeklister til de enkelte dage og uger, og registrér temperaturer.
  • Udarbejd en beredskabsplan, og forbered, hvordan I formidler den
  • Lav budget over likviditeten
  • Informer partnere og leverandører om åbningsdatoen
  • Tjek kontaktflader ved betaling (POS), og kontakt dine leverandører, så systemerne er opdaterede og sikre

 

  • Gør menuen mere overskuelig, og tilføj retter, der er nemme at forberede, og som er bedre for dit budget
  • Afprøv din nye menu, og sørg for, at den passer lige godt til både siddende gæster, takeaway eller levering med bud
  • Design og udskriv nye menukort
  • Brug de sociale medier til at kommunikere nemt og hurtigt med dine gæster
  • Hvis du har en hjemmeside, så sørg for, at den hele tiden er opdateret med den seneste information
  • Brug skiltning til at informere om ændringer
  • Hold løbende dine gæster informeret
  • Bestil mundbind, visir og andre værnemidler
  • Sørg for, at I har nok håndsprit og desinfektionsmidler
  • Udskriv de nye regler for, hvordan I holder en god hygiejne, og sørg for, at de er synlige for både medarbejdere og gæster
  • Kontakt de medarbejdere, du får brug for at få ind
  • Informer dine medarbejdere om de nye retningslinjer, og sørg for, at de overholder dem
  • Udpeg en COVID-19-sikkerhedsansvarlig, uddan personalet, og informer dem om, hvad der forventes af dem
  • Opdel dine medarbejdere i to arbejdsgrupper. Hvis personalet fra én gruppe bliver syge, kan den anden gruppe sikre, at du stadig kan holde åbent.
  • Sørg for, at reglerne for korrekt håndhygiejne overholdes
  • Brug tydelige linjer og mærkater til at markere social afstand i køer og ved afhentning af takeaway
  • Markér de områder, der viser medarbejdernes forskellige arbejdsstationer
  • Social afstand i spiseområdet: Afskærm eller flyt bordene, så der altid er mindst 1 meters afstand
  • Etabler forskellige stationer, så der opretholdes en god hygiejne
  • Opsæt berøringsfrie menukort og informationsskilte

Restaurationsbranchen er stærk og modstandsdygtig

Den nuværende situation har tvunget alle til at kigge deres virksomhed grundigt efter i sømmene. Når du genåbner din restaurant, er det vigtigste af alt, at dine gæster og medarbejdere føler sig trygge. Den tryghed kommer af, at I omhyggeligt følger regeringens retningslinjer og aldrig går på kompromis med hygiejnen.

Hvor godt alle de genåbnede virksomheder klarer sig, afhænger naturligvis af deres økonomiske resultat. Men forhåbentlig vil genåbningen forny og stadfæste restauranternes rolle som socialt samlingspunkt. Gæsterne vil vende tilbage til deres yndlingsrestauranter, så de kan komme hinanden ved igen og fejre store og små begivenheder, og restauratørerne vil være klar til at give deres gæster nye fantastiske oplevelser. Også selv om alt ikke vil være som før.

Husk altid at holde dig opdateret om de nyeste regler og retningslinjer gennem Sundhedsmyndighederne.

Produkter
Opskrifter
Opskriftsamling
Menu