Jeg arbejder i

Fortsæt

Vi opdatere indholdet på
baggrund af din virksomhedstype

COVID-19 situationen tvinger mange restauranter og kantiner i knæ, men take away kan være et plaster på såret, som måske oven i købet kan redde forretningen samt give grobund for ekstra omsætning på sigt.

Du kan følge de nyeste gældende regler på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Vi har også samlet lidt forskellige links med praktisk information til håndtering af COVID-19 i branchen her.

 

Levering eller afhentning

Først og fremmest skal du tage stilling til, om du ønsker at levere maden, eller om du kun tilbyder afhentning. Under alle omstændigheder skal bestillingsprocessen for kunden være nem. Menuen skal være let tilgængeligt på eksempelvis en hjemmeside, så kunden kender dit udvalg. Skal der kunne bestilles online eller kun via telefon? Sørg for at du har personale nok til at håndtere bestillinger løbende, så der ikke opstår unødig ventetid eller glipper en bestilling. Hav desuden styr på betalingsprocessen.

Hvis du tilbyder levering kan du vælge enten at stå for det selv eller indgå et partnerskab med en leveringstjeneste som eksempelvis Wolt eller Just-Eat. Husk at tjekke op på priser og vilkår inden du sætter din egen pris.

Er du en kantine kan du måske tilbyde take away til medarbejdere, der stadig er på kontoret – både til frokost samt familiemenuer til aftensmad.

Lav en overskuelig menu

Hold dit menukort overskueligt. For din egen skyld skal du ikke tilbyde uendeligt mange retter. Hold det hellere simpelt og begræns til en mindre antal. Det gør arbejdet nemmere i køkkenet og du får mere kontrol over dit varelager. Gør menuen mere overskuelig ved at inddele i kategorier som Burgers, Sandwiches, Pasta, Vegansk og Desserter.

 

Skab god værdi med delevenlige menuer

Hvis du ikke kender konceptet, så er det simpelt. Skil dig ud fra mængden ved at tilbyde delevenlige menuer til f.eks. to personer eller en familie med to voksne og to børn. Du gør både bestillingen overskuelig og dit arbejde i køkkenet nemmere. Du kan ofte tilbyde en bedre pris ved at lave den samme ret til flere – det kræver mindre tilberedning, emballage og timing. Og kunderne kan lide at få værdi for pengene! Et oplagt forslag er en weekend-menu til parret, der ønsker en tre retters menu med en flaske vin. Eller den nemme familievenlige boks, der giver god mad til børnefamilien uden at det behøver at være pizza eller spaghetti med kødsovs.

 

Sociale Medier

Hvis det er nyt at du tilbyder take away, så sørg for at komme ud med budskabet. Et oplagt sted at reklamere og gøre opmærksom på dig selv er på de sociale medier. Sørg for at dine opslag indeholder følgende:

  • Links til din hjemmeside eller menu
  • Billeder af dine retter
  • Telefonnummer til bestilling
  • Tilbud

Læs eventuelt vores guide til de sociale medier her, hvis du vil gøre mere ud af synligheden online.

 

Sørg for at maden overstiger forventningerne

Din take away menu skal ikke nødvendigvis være den samme som din normale menu. Hvis du skal vinde i take away branchen, så gælder alle kneb. Her er nogle få nemme tips:

  • Vælg en menu, der egner sig til servering i emballage og holder kvaliteten under levering – og kan tilberedes hurtigt
  • Brug emballage af en god kvalitet, som holder helt tæt
  • Levér hurtigst muligt – og på det præcise tidspunkt, som er angivet i bestillingen

 

Held og lykke med dit nye eventyr!