Nye indfaldsvinkler, nye måder at forbruge, spise og servere på og meget mere. Det er næppe en hemmelighed, at pandemien har medført store forandringer i vores industri. Social afstand og nye og anderledes regler i forskellige dele af verden er blot en del af det, der har bidraget til at forme et nyt landskab. Her er de vigtigste trends og strømninger for 2021 og den følgende tid, hvis du spørger os hos Unilever Food Solutions.
1. Restaurantkonceptet udvides

Pandemien har betydet, at vi ikke kan omgås på samme måde, som vi har været vant til, og sidste år kunne vi se mange spændende initiativer fra restauranterne, noget vi sikkert vil se mere af i fremtiden. Det var for eksempel en selvfølge, at udendørs servering ikke lukkede som sædvanlig, og at mange forskellige variationer over begrebet “chambre séparée” dukkede op, både udendørs og indendørs. Denne forlængelse af udendørssæsonen åbner også op for en længere grillsæson.
Ifølge trendspotterne hos Food & Friends vil vi også komme til at se flere hybridrestauranter i fremtiden. Der kan her være tale om “bakeraunts”, det vil sige bageri og restaurant i samme lokale, men også fusioner af en mere speciel karakter, hvor tilsyneladende uforenelige brancher pludselig slår sig sammen og arbejder for en fælles sag, nemlig huslejen. Vi ser med spænding frem til denne form for grænsebrydende løsninger, hvor ikke kun maden er til salg, men måske også den stol, du sidder på, det bord, du spiser ved, den tallerken, du spiser af, eller det tøj, du har på.
2. (Endnu) mere fokus på sundhed!

Sundhed er næppe en ny trend, men vi kan helt bestemt se en øget interesse for både kropslig og miljømæssig sundhed i kølvandet på pandemien. I en undersøgelse foretaget af det svenske Livsmedelsföretagen (Udgivelse om mad & helse, 4. december 2020) anførte et flertal af respondenterne, at de tænker over de sundhedsmæssige aspekter, når de foretager deres fødevareindkøb. Hele 43 % sagde også, at de er bekymrede for, om den mad, de spiser, har en negativ klimapåvirkning, hvilket er en stigning i forhold til tidligere undersøgelser.
3. Billigere luksus

Hårde tider tvinger forbrugerne til at prioritere. I stedet for at fokusere på råvarer som trøfler, jomfruhummere og lignende råvarer, der koster en hel del, kan du måske kigge efter økonomisk fordelagtige alternativer inden for samme smagsområde. Lavere omkostninger er ikke kun godt for din virksomhed, men betyder også, at flere forbrugere kan spise ude eller bestille mad hjem på trods af færre penge i lommen.
4. Mere luksuriøs take away

Når take away bliver en standardservice selv for fine dining-restauranter, vil det næste skridt være at udvikle premium-tjenester til de gæster, der vil og kan betale. Tilbyd mere end selve maden. Her kan du gå lige så langt, som du vil – borddækning med smukt porcelæn, en passende playliste, blomsterarrangementer og afhentning af de udlånte produkter, når festen er slut. Der er også mulighed for at bruge både sociale medier og e-handel som en udvidet del af restaurationsbranchen. Madundervisning live på Instagram? E-handel på sociale medier med restaurantens egne krydderiblandinger? Eller hvorfor ikke tilbyde “take away” med et helt team af kokke, der laver maden på stedet hjemme hos kunden?
5. Grønnere menuer
Det grønne er stadig en vigtig nøgle til dine gæsters hjerter (og tegnebøger). Både på grund af klimaspørgsmålet, men også fordi flere og flere mennesker følger en fleksitarisk livsstil, hvor vegetarisk mad er blevet en del af hverdagen. Bælgplanter, plantebaseret protein og vegetarprodukter er fremtidsprodukter, idet de både er klimavenlige og opfattes som sunde og sikre. I pandemiens fodspor føler mange forbrugere sig tryggere med plantebaserede fødevarer.